اکوستیک سالن همایش و کنفرانس

آکوستیک سالن همایش و کنفرانس

آکوستیک یک سالن همایش و کنفرانس نقشی اساسی در طراحی سالن آمفی تئاتر و برگزاری موفق هر برنامه‌ای دارد و به‌طور قابل توجهی بر ارتباطات، تعامل و تجربه کلی تأثیر می‌گذارد. آکوستیک خوب تضمین می‌کند که صدای بلندگوها به وضوح شنیده شود و شرکت‌کنندگان به‌طور کامل در ارائه‌ها، بحث‌ها و فعالیت‌های مشترک بدون حواس‌پرتی پژواک، نویز پس‌زمینه یا کیفیت پایین صدا شرکت کنند. فرقی ندارد که از سالن همایش و کنفرانس برای یک جلسه شرکتی استفاده می‌کنید یا سمینار آموزشی، درهرصورت وضوح و کیفیت صدا در سالن کنفرانس ضروری است.

ما در این مقاله به اکوستیک سالن همایش و کنفرانس می‌پردازیم و اجزای اصلی طراحی آکوستیک، ویژگی‌ها و مزایا و روش‌های بهبود آکوستیک را بررسی می‌کنیم.

اجزای اصلی طراحی آکوستیک

اجزای اصلی طراحی آکوستیک شامل موارد زیر هستند:

  • جاذب‌های صوتی (Sound absorbers)
  • پخش‌کننده‌های صوتی (sound diffusers)
  • مانع‌های صوتی (sound barriers)
  • سیستم‌های صوتی (sound systems)

جاذب‌های صدا (Sound absorbers)

این مواد یا سازه‌ها برای جذب امواج صوتی، کاهش انعکاس و پژواک در یک فضا طراحی شده‌اند. آن‌ها به‌کاهش طنین و نویز پس‌زمینه کمک می‌کنند و یک صدای واضح‌تر و قابل درک‌تر ایجاد می‌کنند. جاذب‌های رایج صدا شامل پانل‌های آکوستیک، فرش‌ها، پرده‌ها و فوم هستند.

پخش‌کننده‌های صدا

پخش‌کننده‌های صدا (sound diffusers)

این عایق‌ها امواج صوتی را در جهات مختلف پخش کرده و از تمرکز صدا در مناطق خاص جلوگیری می‌کنند. با این کار صدا به‌شکل یکنواخت در کل اتاق پخش می‌شود. پخش‌شدن صدا به حفظ صدای طبیعی و بهبود کیفیت کلی آکوستیک کمک می‌کند. دیفیوزرها اغلب در ترکیب با جاذب‌های صدا استفاده می‌شوند تا صدا را متعادل کنند.

موانع صوتی (sound barriers)

ساختارها یا موادی هستند که انتقال صدا را از یک منطقه به ناحیه دیگر مسدود کرده یا کاهش می‌دهند. موانع صوتی برای جلوگیری از ورود نویز خارجی به سالن کنفرانس و جلوگیری از نشت صدای داخل سالن به بیرون ضروری هستند. دیوارهای ضخیم، پنجره‌های دوجداره و درهای طراحی‌شده اکوستیک از جمله موانع صدا محسوب می‌شوند.

سیستم‌های صوتی (sound systems)

سیستم‌های صوتی به تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده برای تقویت، پردازش و توزیع صدا در سراسر سالن کنفرانس اشاره دارد. یک سیستم صوتی با طراحی خوب تضمین می‌کند که صدا به وضوح توسط همه شرکت‌کنندگان، شنیده می‌شود. سیستم‌های صوتی شامل میکروفون‌ها، بلندگوها، تقویت‌کننده‌ها و پردازنده‌های صوتی هستند که همگی برای ارائه کیفیت بالای صدا، پیکربندی می‌شوند.

هرکدام از اجزای فوق، نقش خاص و منحصربه‌فردی در تجهیز سالن کنفرانس و آکوستیک آن  دارند و تنها ترکیبی از همه این اجزا، می‌تواند کیفیت صدای پخش‌شده در سالن را به حداکثر برساند.

استفاده از جاذب صدا به تنهایی، بیش از حد صدا را خفه می‌کند و بدون مانع‌های صدا، صرف نظر از وجود پخش‌‌کننده یا جاذب صدا، صوت‌های خارج از سالن به گوش می‌رسند. در انتها اگر همه عایق‌ها به‌درستی انتخاب و نصب شوند، اما سیستم صوتی درست کار نکند، صدا به‌خوبی در سالن پخش نمی‌شود.

اهداف و مزایای اکوستیک سالن همایش و کنفرانس

اهداف اکوستیک سالن همایش و کنفرانس شامل موارد زیر است.

کاهش نویز (Reducing Noise)

کاهش نویز در سالن کنفرانس به معنای اجرای استراتژی‌ها و نصب موادی است که صداهای پس‌زمینه و تداخل نویز خارجی را به حداقل می‌رساند. کاهش نویز، فرآیند حذف نویز از سیگنال است و اصطلاحی است که برای توصیف تفاوت سطح فشار صوت بین داخل و خارج یک محفظه استفاده می‌شود.

این کاهش نویز با نصب عایق صوتی در دیوارها، کف‌ و سقف و همچنین استفاده از موانع صوتی برای جلوگیری از ورود صداهای بیرونی حاصل می‌شود.

مزایای کاهش نویز بسیار زیاد است؛ چنین سالنی محیطی متمرکزتر و بدون حواس‌پرتی ایجاد می‌کند که در آن سخنرانان و شرکت‌کنندگان می‌توانند به‌طور موثر ارتباط برقرار کنند. این ارتباط منجر به سطوح تعامل بالاتر، درک بهتر مطالب ارائه‌شده و به‌طور کلی فضای حرفه‌ای‌تر و راحت‌تر برای شرکت‌کنندگان می‌شود.

افزایش وضوح صدا (Increasing Sound Clarity)

وضوح صدا به توانایی گوینده برای بیان واضح بدون تغییر مربوط می‌شود. وضوح صدای عالی به این معنی است که صدای خروجی تا حد امکان به واقعیتی که از دهان گوینده خارج شده، نزدیک باشد. وضوح و شفافیت صدا، برعکس پری، با کاهش دامنه صدای طنین‌دار به‌دست می‌آید. پربودن به‌طور کلی مستلزم یک زمان طنین طولانی است، درحالی‌که وضوح به معنای زمان طنین کوتاه‌تر است.

افزایش شفافیت صدا با استفاده از جاذب‌های صدا و سیستم‌های صوتی خوب به‌دست می‌آید.

جذب‌کننده‌های صدا، مانند پانل‌های آکوستیک و فرش‌ها، طنین و پژواک‌هایی که می‌توانند گفتار و صدا را ناواضح کنند، جذب می‌کنند. از طرف دیگر، میکروفون‌ها و بلندگوهای باکیفیت تضمین می‌کنند که صدا به‌شکل تقویت‌شده و به وضوح در سراسر سالن پخش شود.

مزیت اصلی افزایش وضوح صدا این است که هر کلمه و صدا به‌طور مشخص شنیده می‌شود و این برای درک ارائه‌ها، شرکت در بحث‌ها و… ضروری است. صدای شفاف، تجربه کلی را افزایش می‌دهد و همایش را برای مخاطب تاثیرگذارتر و خاطره‌انگیزتر می‌کند.

توزیع یکنواخت صدا (Uniform Sound Distribution)

توزیع یکنواخت صدا تضمین می‌کند که سطح صدا در کل سالن کنفرانس ثابت است، بنابراین هر شرکت‌کننده، صرف نظر از محلی که در آن نشسته است، کیفیت صدای یکسانی را تجربه می‌کند.

برای دستیابی به این توزیع یکنواخت صدا لازم است بلندگوها به‌شکل استراتژیک نصب شوند. همچنین استفاده از پخش‌کننده‌های صدا که امواج صوتی را به‌طور یکنواخت پخش می‌کنند، می‌تواند به دستیابی به یکنواختی صدا کمک کند.

مزیت توزیع یکنواخت صدا این است که «نقاط کور» از بین رفته و همه شرکت‌کنندگان تجربه شنوایی برابری خواهند داشت. این امر تجمع مخاطبان در یک سمت سالن و یا همهمه ناشی از نشنیدن صدا دریک قسمت از سال را کاهش می‌دهد.

کاهش بازتاب‌های ناخواسته (Reducing Unwanted Reflections)

کاهش بازتاب‌های ناخواسته، شامل کنترل نحوه بازتاب امواج صوتی از سطوحی مانند دیوارها، کف و سقف است. وقتی امواج صوتی به این سطوح صلب برخورد می‌کنند، برمی‌گردند و دوباره با یک فاصله زمانی از صدای اول، تکرار می‌شوند. این تکرار که طنین نامیده می‌شود آزار‌دهنده است وصحبت‌های سخنران را مخدوش می‌کند.

کاهش بازتاب‌های ناخواسته معمولاً با استفاده از ترکیبی از جاذب‌ها و پخش‌کننده‌های صدا برای شکستن و جذب بازتاب صدا انجام می‌شود.

مزیت به حداقل رساندن بازتاب‌های ناخواسته، جلوگیری از مشکلات آکوستیک مانند اکو و ریورب است که می‌تواند صدا را مخدوش کرده و درک گفتار یا موسیقی را دشوار کند. با کنترل بازتاب‌ها، صدا واضح باقی می‌ماند و کیفیت آن افزایش می‌یابد.

بهبود آکوستیکروش‌های بهبود آکوستیک

روش‌های بهبود آکوستیک در سالن همایش و کنفرانس به‌شرح زیر است:

پانل‌های آکوستیک

پانل‌های آکوستیک برای جذب امواج صوتی، به‌ویژه فرکانس‌های متوسط ​​تا بالا، کاهش انعکاس و طنین طراحی شده‌اند. آن‌ها را می‌توان از مواد مختلفی مانند فوم، فایبرگلاس پوشیده‌شده با پارچه، یا چوب سوراخ‌دار تهیه کرد.

استفاده از فرش و اثاثیه نرم

فرش‌ها و اثاثیه نرم مانند پرده، موکت، صندلی‌های روکش‌شده و کوسن‌ها، امواج صوتی را به‌ویژه در فرکانس‌های پایین جذب می‌کنند. این جذب به‌کاهش طنین و اکو کمک کرده و محیط صوتی کنترل‌شده‌تری ایجاد می‌کند.

پخش‌کننده صدا

همان‌طورکه ذکر شد، پخش‌کننده‌های صدا امواج صوتی را در جهات مختلف پراکنده کرده و از تمرکز آن‌ها در یک ناحیه جلوگیری می‌کنند. آن‌ها معمولا پانل‌هایی با سطوح نامنظم هستند که از چوب، پلاستیک و مواد دیگر ساخته می‌شوند.

پخش‌کننده‌ها به پخش یکنواخت صدا در سراسر سالن کمک می‌کنند، نقاط کور را از بین برده و پوشش صدای یکنواختی ایجاد می‌کنند.

موانع صوتی

همان‌طور که ذکر شد، از موانع صوتی برای جلوگیری از ورود نویز خارجی به سالن و برای جلوگیری از فرار صدا از داخل سالن استفاده می‌شود. این موانع می‌تواند دیوارهای ضخیم، پنجره‌های دوجداره و درهای آکوستیک باشند.

حفاظ‌های صوتی با جلوگیری از تداخل نویز بیرونی و مهار صدای داخلی، محیط ساکت‌تری را ایجاد می‌کنند.

قراردادن استراتژیک بلندگو

قراردادن صحیح بلندگوها و استفاده از ترکیب بلندگوهای اصلی و بلندگوهای مکمل (مانند بلندگوهای سقفی یا دیواری) پخش یکنواخت صدا را تضمین می‌کند.

کاشی‌های آکوستیک سقف

کاشی‌های آکوستیک سقف برای جذب و پخش صدا طراحی شده‌اند و از انعکاس آن بر روی سطوح سخت مانند سقف جلوگیری می‌کنند. آن‌ها معمولاً از موادی با ضریب جذب بالای صدا ساخته می‌شوند.

نصب کاشی‌های سقفی آکوستیک انعکاس از سقف را کاهش داده و به کنترل طنین کلی در سالن کمک می‌کند و سبب می‌شود که صدا واضح‌تر و قابل فهم‌تر شود.

سیستم‌های پوشش صدا (Sound Masking Systems)

سیستم‌های پوشاننده صدا یک صدای پس‌زمینه سطح پایین و پنهان تولید می‌کنند که به پوشاندن نویز‌های محیطی و افزایش تمرکز و راحتی شرکت‌کنندگان کمک می‌کند.

طراحی معماری مناسب

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که یک اتاق مستطیل‌شکل با نسبت طلایی (8 فوت ارتفاع در 12.8 فوت عرض و 18.64 فوت طول) برای آکوستیک ایده‌آل است. علاوه‌بر این، ساخت دیوارهای ضخیم و قراردادن عایق در آن‌ها می‌تواند صدا را کم کند.طراحی مناسب سقف هم نقش مهمی در آکوستیک سالن همایش دارند. به‌کار‌بردن درب و پنجره‌های آکوستیک هم می‌تواند تا حد زیادی صدا را کاهش دهد.

علاوه‌بر موارد بالا لازم است معماری ساختمان به‌شیوه‌ای باشد که اتاق‌های پرسروصدا مانند اتاق‌های دارای پرینتر در نزدیکی سالن نباشند.

شرکت مهندسی کتیبه ایساتیس آماده است تا طراحی و اجزای آکوستیک انواع سالن همایش و کنفراس را بر عهده بگیرد. برای اطلاعات بیشتربا ما تماس بگیرید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.